2. Inkassomarkedet og dets aktører
Såvel for advokater som inkassobureauer er der stor forskel på den enkelte virksomheds størrelse, kompetencer, markedsføring og produkter.
Inkassobureauerne:
Af de ca. 100 registrerede inkassobureauer er 12 firmaer medlem af Dansk Inkassobrancheforening, Køgevej 89, 2630 Taastrup, tlf. 43996300. Foreningens sekretær, Advokat Damkjær, oplyser, at medlemskab er frivilligt og at medlemmerne betaler et indskud på 10.000 kr. og et årligt bidrag på 6.000 kr.
Læs mere om foreningen på www.incassobranchen.dk
Foreningen oplyser selv, at det primært er de største virksomheder, der er med i foreningen. Men det må antages, at de resterende kontorer har en ikke ubetydelig andel af markedet, eksempelvis er hverken DAI–kredit eller flere andre større virksomheder medlem af foreningen.
Det er vanskeligt at vurdere hvor mange sager inkassobureaerne behandler, da hovedparten - anslået 90 % - behandles udenretligt, og dermed ikke bliver registreret i retssystemet. Eksempelvis anbefaler flere bureauer uofficielt ikke retslig inkasso, hvis kravet er under 10-15.000 kr.
Det vurderes at inddrivelsesprocenten i disse sager næppe overstiger 30 % i gennemsnit, og at under 10 % af sagerne sendes videre i retssystemet gennem advokatsamarbejdspartnere.
Der er hård konkurrence på markedet for udenretlig inkasso og de fleste bureauer har selvstændige salgsafdelinger der bruger mange penge på salg og markedsføring. Omvendt medfører den hårde konkurrence og de beskedne inkassosalærer/inddrivelsesprocenter dog, at det er de færreste, der har større overskud på inkassoforretningen. Flere og flere vælger derfor at supplere deres ydelser med fakturaadministration, køb af nødlidende fordringer og lignende, samtidig med at kunderne i stigende grad skal tegne årsabonnementer samt betale provision af de inddrevne beløb.
I modsætning til mange advokater vælger mange bureauer også at tilbyde telefonopringning og personlig kontakt til debitorer på deres bobæl gennem egne eller eksterne konsulenter. Sidstnævnte har som regel succes med at få debitor til at underskrive retsgyldige forlig, men desuagtet er det meget få kreditorer, der i tilfælde af forligets misligholdelse ønsker sagen sendt i fogedretten.
Generelt er det uheldigt for retssikkerheden, at det skal være nødvendigt at benytte sig af personlig henvendelse til debitor på dennes bobæl, i stedet for at benytte retssystemet hvor debitor kan afhøres under betryggende forhold og vejledes af fogeden. Det er ydermere uheldigt, at den udstrakte brug af provisionsordninger indebærer en potentiel risiko for, at der lægges et urimeligt pres på debitor.
Advokater:
Hos advokaterne har det fra gammel tid været en del af advokatens service og arbejdsområde, at sørge for inkassering af klienternes tilgodehavender. I takt med forhøjede retsafgifter, øget konkurrence fra bureauer og en beskeden indtægt per sag i forhold til de mange sagsekspeditioner, er dette dog langt fra et attraktivt focusområde på gennemsnitsadvokatkontoret. Omvendt giver inkasso mulighed for tilgang til nye og eksisterende erhvervskunder, og de færreste advokater vil derfor helt undvære dette ”produkt”, der ofte også benyttes til at uddanne nye advokatfuldmægtige.
I rapporten ”Advokatbranchen i tal” fra 2001 er det oplyst, at der i branchen samlet omsættes for ca. 5,3 mia kr. (1998-tal). I en analyse fra Jyske bank i 1999 blev det vurderet at omsætningen på inkasso androg 14 % (1994-tal) af den samlede omsætning, hvilket svarer til ca. 742 mio. kr. Ud fra en gennemsnitsomsætning på ca. 1000 kr. per sag, svarer dette til lidt over 700.000 sager.
Hovedparten driver inkassoforretningen som en ad–hoc service til deres øvrige rådgivningsydelser og kun ca. 25 advokatvirksomheder har valgt at blive medlem af Danske INKASSOadvokater og betale op til 25.000 kr. årligt for dette medlemskab. Kun 15-20 advokatkontorer vurderes at have over 10.000 inkassosager årligt til behandling.
Advokatsamfundet varetager overordnet advokatbranchens interesser, men indenfor inkassoområdet sker dette i samarbejde med foreningen Danske INKASSOadvokater.
Øvrige – egen inkasso og RKI:
En del virksomheder vælger at forestå hovedparten af egne inkassosager selv. Eksempelvis flere pengeinstitutter og forsyningsselskaber.
Det er usikkert hvor stor en andel af markedet ”egeninkasso” udgør, men det vurderes at være en stigende mængde i takt med at virksomhederne når en størrelse, der gør det økonomisk rentabelt at oprette interne inkassoafdelinger. Omvendt har de interne inkassoafdelinger ofte sværere ved at inddrive gælden, da debitorerne ikke altid tager de interne rykkere alvorligt, og omkostningsdækningen er højere ved brug af advokat eller bureau.
RKI har ikke autorisation som inkassovirksomhed, men har etableret en særlig rykker– og inkassoservice til sine mere end 12.000 erhvervskunder. Virksomhederne kan bruge RKI Specialrykkeren som tredje rykker over for skyldnere. Specialrykkeren advarer skyldneren om registrering hos RKI og inkasso, hvis ikke kreditor får betaling eller et forslag til en afdragsordning. Ikke alle skyldnere er opmærksomme på, at registrering kun sker i RKI's lukkede register, hvor ingen andre end den aktuelle kreditor kan se registreringen. Registrering i det lukkede register har ingen betydning for debitors mulighed for at opnå kredit hos andre. RKI mener selv, at mere end 50% af skyldnerne betaler for at undgå at blive registreret hos RKI. Betaler debitor ikke kan RKI sørge for at fordringen bliver sendt videre til inkasso hos en RKI–linkpartner eller autoriseret RKI-advokat.
Rigspolitiet har iværksat en undersøgelse, om end RKI's specialrykker er inkassovirksomhed, og om RKI derfor er forpligtet til at søge om autorisation som inkassobureau. |